• Gipuzkoako partzuergo batek energia kargatzeko eta sortzeko azpiegitura berritzaile bat ebaluatu du, baldintza errealetan, iturri berriztagarriak eta konektagarritasun-teknika berriak konbinatzen dituena.
  • Etxea-edukiontzi formatuko prototipoa AZTI zentro teknologikoak Pasaiako portuan dituen instalazioen aurrean dago, eta bi norabidetan erabiltzeko aukera ematen du karga-sareari lotuta dauden ontzi elektrikoetan.

Azaroaren 6an KAINDAR prototipoa inauguratu zen, Pasaiako (Euskadi) portuko mugikortasun elektrikoan eta jasangarritasunean mugarri izan zena. KAINDAR, Gipuzkoako Foru Aldundiak finantzatua, MUBIL Fundazioak kudeatutako mugikortasun adimentsu eta jasangarriaren estrategiaren Smart Mobility Industry esparruan, Oarsoaldea garapen agentziak, AZTI zentro teknologikoak, Elkor zerbitzu elektriko integralak eta Oregur ETEek eta Blas de Lezo LHko Pasaiako zentroak garatu dute ekimena.

Inaugurazio ekitaldian izan dira Jon Gurrutxaga (Berrikuntza eta Nazioartekotze zuzendaria – Gipuzkoako Foru Aldundia), Ángel Martín (Teknologia Berriak Sustatzeko Zerbitzuko burua – Gipuzkoako Foru Aldundia), César Gutiérrez (MUBILeko zuzendari teknikoa), Teo Alberro (Pasaiako alkatea), Aizpea Otaegi (Oarsoaldea Garapen Agentziako presidentea eta Errenteriako alkatea), David Candelario (Pasaiako Portu Agintaritza), Rogelio Pozo (AZTI- Zientzia eta Teknologia Zentroko zuzendari nagusia), Gorka Gabiña (AZTIko Arrantza Iraunkorreko Teknologien arduraduna), Ignacio Eguren (Oregur Ingeniería), Mikel Arrieta (Blas de Lezo CIFP) eta Gerardo Brosa (Elkor – Zerbitzu Elektriko Integralak) -.

Kaiak deskarbonizatu, 2030erako portuak elektrifikatuz

Kaiak deskarbonizatzeko Europar Batasunaren araudiekin bat etorriz, Espainiak ere erronka gisa ezarri du 2030ean Estatuko portu guztiak elektrifikatuta egotea.

Hori lortzeko, beharrezkoa izango da banaketa elektriko adimenduneko sareak indartzea, hau da, elektrizitatea bi noranzkoetan transmititzeko gai diren bi noranzkoko sareak (“Smart Grids” izenekoak). Sare horiek zerbitzu gisa aurkezten dira, eta, aurreikuspenen arabera, portu guztiek izango dute zerbitzu hori etorkizun hurbilean, elektrifikatutako ontziak modu jasangarrian elikatzeko (aisialdikoak, arrantza-ontzi txikiak, ontzi-aldaketak, portu-ontzi osagarriak, etab.), eta, horrela, berotegi-efektuko gasen ekarpena murrizten laguntzeko. “Smart grids” azpiegiturek aukera emango dute beren bateriak kargatzeko edo karga-soberakina sarera isurtzeko, edo, eskariaren arabera, lehorreko balizko eskari-puntetan.

KAINDAR, Pasaiako portuan energia elektrikoa kargatzeko azpiegitura berria

Testuinguru horretan, Gipuzkoako bost eragilek elkarlanean jardun dute KAINDAR ekimenean, Pasaiako portuan energia elektrikoa kargatzeko azpiegitura berri bat baldintza errealetan diseinatu, instalatu eta ebaluatzea helburu duen ekimenean.

Azpiegitura hori iturri berriztagarrietatik elikatzen da, hala nola haize-iturrietatik eta eguzki-iturrietatik, bai eta Cold Ironing kontzeptutik ere. Kontzeptu horrek aukera ematen die itsasontziei portuko hornidura elektriko batera konektatzeko, beren metagailu elektrikoak kargatzeko edo portuan duten energia-eskaria hornitzeko, motorrak itzalita dauden bitartean, eta, horrela, berotegi-efektuko gasen eta errekuntzarekin lotutako beste gai kutsatzaile batzuen (hala nola nitrogeno oxidoa eta sufre oxidoa) emisioak murrizteko, bai eta zarata minimizatzeko ere (kutsadura akustikoa).

“Teknologia horiek eta energia-iturriak konbinatuta, energia biltegiratzeko eta hornitzeko azpiegitura bat lortu da, eta horrek eragin positiboa izango du ingurumenean ez ezik, portutik gertuen dagoen ingurunean bizi diren herritarrengan ere”, nabarmendu dute partzuergoko kideek.

Gainera, erraz garraiatu ahal izango da, eta horrek aukera ematen du beste portu batzuetara eramateko, etorkizunean kargatzeko eta erakustaldiak egiteko.

Garapen horretan metagailu edo bateria talde bat integratu da, energia berriztagarriak ekartzearekin batera, hala nola eguzki energia eta energia eolikoa. Berriztagarriaren aldeko apustua egiten duen energia-ereduari jarraitzen dio, baita ekonomia zirkularreko eredu bat bultzatzearen aldekoa ere, eta sistema bera garatu bitartean esploratuko diren birziklatutako edo bigarren bizitzako materialak edo osagaiak erabiltzeko aukera zabalik uzten du (adib., edukiontzirako bigarren eskuko moduluen egiturak, second life bateriak, etab.).

Kaindar Oarsoaldea

Living Lab eta hazkunde urdina

KAINDAR Ekonomia Urdineko Poloaren barruko proiektu pilotu bat da, eta Living Lab batean eskala txikiko elektrifikazio- eta karga-teknologien bideragarritasuna, funtzionamendua eta integrazioa ebaluatu ditu. Aurreko urrats hori funtsezkoa da Pasaiako portuan eta beste batzuetan eskala handian hedatu aurretik. Proiektu honek itsasoen eta ozeanoen jasangarritasunarekiko konpromisoa adierazten du, Blue Growth estrategiarekin (hazkunde urdina) eta Europar Batasunaren “Fit for 55” helburuekin eta Oarsoaldea 2025 Plan Estrategikoarekin bat eginez. Plan horren helburua eskualdean itsasoarekin lotutako ekonomia bultzatzea da. KAINDAR proiektuak bultzada teknologiko eskalagarria eta kualitatiboa ematen du, sinergiak bateratuz Oarsoaldea eskualdeko estrategiarekin, polo berritzaile gisa, eta enplegu eta hazkunde jasangarriko potentzial handia duten sektoreak garatzeko helburuarekin.

KAINDARen bihotzean Blas de Lezo LHIIko Ortze ontzi elektriko-hibridoa dago. Euskadin garatu da, eta berotegi-efektuko gasen isuririk gabe nabigatzen du. Ortze funtsezko pieza da proiektuan ikertzeko eta esperimentatzeko, bai eta itsas elektrifikazioaren arloko ezagutzak eskuratzeko eta transferitzeko ere.

Lantaldea

Lantaldea osatu duten erakundeak:

  • AZTIk, itsas ingurunean eta elikaduran espezializatutako Pasaiako portuan egoitza duen zentro zientifiko eta teknologikoak, funtsezko zeregina izan du proiektuan, ezagutza, ekipoak eta osagaiak, energia fotovoltaikoa, azpiegituraren diseinua, Europako politikekiko testuingurua eta hedapen teknologikoa eskainiz.
  • Blas de Lezo Lanbide Heziketako Zentro Integralak, Pasaiako portuaren ertzean dagoenak, Ortzeren funtzionamenduari buruzko ezagutza sakona eman du, energia eolikoaren sorrera eta konexio egokia barne. Ortzeko korronte alternoko sarerako haize-sorgailu txiki bat eta plaka fotovoltaikoak instalatzea.
  • Oarsoaldeak, Oarsoaldea eskualdeko Udalen Garapen Agentziak, eskualdeko enpresa ekosistemaren zabalkundea, networkinga, marketina eta eskualdeko garapen ekonomiko eta sozialerako estrategien lerrokatzea landu ditu.
  • Elkor – Zerbitzu elektriko integralak ingeniaritza elektrikoan espezializatutako enpresa da, eta edukiontzi barruko sistema elektrikoak eta lurraren eta itsasoaren arteko konexio elektrikoak instalatzeaz eta integratzeaz arduratu da.
  • Oregur Ingeniaritzak, portuetako, industrialdeetako eta kotxetegietako birkarga adimenduneko teknologia eta azpiegituretan adituak, modu integralean koordinatu du KAINDAR proiektua.
  • Mubilek Euskadin mugikortasun adimendunaren eta iraunkorraren arloko ekimenak bultzatzen dituzten eragile publiko eta pribatuen ahaleginak biltzen ditu, Gipuzkoa eta Euskadi mugikortasun adimendunaren eta iraunkorraren esparruan eragile garrantzitsu bihur daitezen.

Diziplina anitzeko eragile-talde horrek lankidetza estua izan du Pasaiako Portu Agintaritzaren babesarekin, erabakiak adostasunez hartzeko. Helburu nagusia prototipo eskalagarri bat garatzea izan da, osagaiak txertatzeko eta energia-fluxua eraginkortasunez kudeatzeko erronkari aurre egin behar izan diona. Proiektu honek iraunkortasuna eta portuko isurien murrizketa ditu ardatz (cold ironing). Energiaren kudeaketa adimendunera bideratuta dago, energia-iturri berriztagarriak eta biltegiratze-sistemak erabiliz.

KAINDAR aurrerapen nabarmena da portuen elektrifikazioan eta Euskadiko mugikortasun elektrikoaren sustapenean. Prototipoa azaroaren 6an inauguratu zen, eta une garrantzitsua da eskualdeko itsas jasangarritasunaren eta berrikuntza teknologikoaren historian.

Azken berriak